Kokosfett – kokosolja?

Det är faktiskt samma sak! Kokosfettet smälter vid ca +25 och blir flytande. Detta fett, som i stort sett är mättat, är vanligt i Ost-Asien och har klara fördelar. Framför allt tål det högre temperaturer än andra matfetter, innan det omvandlas och bildar skadliga ämnen. Majs- och solrosolja tål inte mer än ca +140 medan kokosolja klarar över +180.

Bland de som tillämpar LCHF har kokosfett blivit populärt eftersom det ger mycket energi som gör att det ersätter kolhydrater utan att trigga insulinproduktionen.

Därför blir man besviken och arg när AHA, American Heart Association, går ut och varnar för kokosfett och istället framhåller majs- och solrosoljor som hälsosammare alternativ för den som vill undvika hjärt- och kärlsjukdomar. Artikeln har fått stort genomslag i västvärldens medier och risken är uppenbar att många skräms tillbaka till val av matfett som redan orsakat stor skada.

Först av allt, mättat fett är inte farligt! Människan har ätit det i miljoner år och evolutionen har gjort oss anpassade till detta fett som vår kropp är full av redan från födelsen. Varje cell i kroppen är omgiven av membran som består av mättat fett och samma förhållande gäller djuren.

Gillar du kokosfett så ät det med förtjusning och utan oro! Om USA varit världens största producent av kokosolja och inte majsolja hade de med all säkerhet inte skickat ut sina varningar. Handelskrig kan se olika ut, italienska forskare försökte på 90-talet döma ut den konkurrerande rapsoljan och istället framhålla den i deras tycke mycket hälsosammare olivoljan.

Rapsoljan har en intressant historia, den var tidigare olämplig att göra matolja av eftersom den smakade väldigt beskt men kanadensiska forskare odlade i början på 1900-talet fram raps med neutral smak och därmed gick oljan att sälja som matfett.

Majsflingor, som idag är populära till frukost, var vid samma tid kreatursfoder som få människor skulle kommit på tanken att äta men en uppfinningsrik affärsman kom på att marknadsföra det som mat för oss. Faktiskt hette han Kellogs…

SAMMANFATTNING om fett:
Kokosoljan fungerar bra som sololja, den motsvarar ungefär faktor 10 och gör huden mjuk och len. Och inte minst är den lysande till matlagning. OBS, köp inte kokosfett i de gamla trista silvergrå paketen som använts till julgodis, etc. Det är transfett som framställt med hjälp av kemikalier, ungefär som margarinet som varit vanligt i snart 100 år.

Majs- och solrosoljor är utmärkta att ringla över sallader men mindre bra att hetta upp eftersom de lätt omvandlas och blir mindre nyttiga. Tyvärr är dom billiga vilket gör att många väljer dem för prisets skull. Ät inte för mycket av dessa fetter eftersom de bidrar till att skapa en fettobalans i kroppen som bidrar till inflammationer i blodkärlen.

Olivoljan innehåller en mix av olika fetter, mättat, fleromättat och enkelomättat. Därför fungerar dem i de flesta sammanhang till mat och stekning.

Omega 3 finns i två varianter, dels från växtriket, dels som animaliskt fett och då vanligen från fisk. Fisken äter plankton som innehåller omega 3 vilket sedan överförs till oss när vi äter. Faktiskt finns det en liten mängd omega 3 i mjölk om kon främst ätit naturligt gräsbete men om de får större mängder kraftfoder som tillägg blir det mest omega 6, det fett som dominerar i majs- och solrosolja. Omega 3 är bidrar till hjärthälsa och motverkar obalansen som för mycket omega 6 skapar i kroppen.

Mättat fett tillhör människans naturliga kost och det finns inga hälsoskäl att avstå från det.

Här är en länk som jag upplever trovärdig och baserad på forskning:
https://www.epochtimes.se/Sanna-Ehdin-Kokosolja-farligt-eller-halsosamt