Vintervett och hälsa

Det är inte överdrivet kallt utomhus men det är mörkt, dagsljuset är sparsamt och vi behöver anpassa oss till årstidens förutsättningar.

1. Försök sova mer
Vi går inte i ide men är tillräckligt mycket djur för att behöva mer sömn under den mörka årstiden. Planera för tidigare sänggående, ditt immunförsvar kommer att tacka dig!

2. Frys inte!
Det låter som en självklarhet men kyla är kroppens fiende. Ha något på huvudet, låta inte vinden kyla ner dig och se till att du inte fryser om ryggen. Njurarna är det organ som tar mest stryk av att du blir kall.

3. Anpassa mat och dryck
Det här vet du nog redan om men kall mat, t.ex. sallader och isade drycker är till för den varma årstiden. På vintern ska du äta varm mat med kraft och näring och undvik glass, iskalla drycker, etc.

4. Sök upp solen och värmen!
Det är nu du ska söka dig till de platser på jorden där solen skiner och det är varmt. Åk inte till Medelhavet på sommaren när det är som varmast HÄR och ofta alldeles för varmt DÄR! Åk dit när det är som kallast HÄR och du kan få den sol som lyser alldeles för sparsamt i Sverige.

5. Gå ut!
Om du inte kan resa till sol och värme så se till att ta dig utomhus så mycket det går! Du får mer energi och du höjer ditt humör!

6. Anpassa motionen
Under den mörka årstiden sjunker vår generella energinivå och det passar sämre med hårdträning. Pressa dig mindre men försök att göra NÅGOT varje dag, promenader är bra, skidor om det är snö eller…tja, vad som känns bra och faller dig in!
/ove

Har du en fråga eller kommentar – skriv nedan!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *